Téměř rok od vítězství Naréndra Módího a jeho strany v doposud největších indických volbách začínají investoři vnímat Indii jako nejnadějnější region BRICSu. Od počátku roku přidal indický akciový index SENSEX bezmála 6%, zatímco americký S&P500 se potácí kolem kladné nuly. Předtím, než byl Naréndra Módí zvolen ministerským předsedou, vedl jeden z nejrychleji rostoucích indických států a mnoho jeho příznivců je tak přesvědčeno, že bude schopen oživit růst třetí největší asijské ekonomiky.

Podle nedávného vyjádření Mezinárodního měnového fondu vypadají zatím Módího reformy velmi slibně, ale klíčová bude jejich realizace. MMF ve svém výhledu světových ekonomik odhaduje, že růst HDP Indie v letošním roce dosáhne 6,3% a 6,5% v roce příštím, čímž tak překoná odhadovaný růst chřadnoucí čínské ekonomiky. Růst čínského HDP letos podle makroekonomické predikce MMF zpomalí z loňských 7,4% na 6,8%.

Tím, co hraje Indii silně do karet stát se nesilnějším hospodářstvím BRICSu, jsou její obyvatelé. Indie je aktuálně druhou nejlidnatější zemí světa s 1,27 miliardy lidí (17,5% obyvatelstva celé planety) a na základě současných projekcí obsadí v roce 2025 první příčku. Co je však mnohem zajímavější, více než polovina obyvatel je mladší pětadvaceti let. V roce 2020 dosáhne podle propočtů průměrný věk v Indii 29 let, kdežto v Číně to bude 37 let a v Japonsku 48. Takové složení obyvatelstva společně s ambiciózními Modího programy typu ‚Make in India‘ na přilákání zahraničních investorů postupně povede k další expanzi indického spotřebitelského trhu.

Velice dobrou zprávou pro indickou ekonomiku a spotřebitele je i prudký pokles cen ropy, který pomohl guvernérovi centrální banky Raghuramu Rajanovi konečně dostat dlouhotrvající vysokou inflaci pod kontrolu. Zejména zpomalení růstu cen potravin uvolní část disponibilního příjmu na nákupy ostatních statků a služeb. Zlepšující se podmínky indických spotřebitelů potvrzuje i vývoj indexu spotřebitelské důvěry zachycený na následujícím grafu.

 

Navzdory rekordním hodnotám indexu, spotřebitelé však podle slov Rachny Nath, vedoucí oddělení retailu v PwC India, stále váhají nad velkými a luxusními nákupy.

‚‚Spotřebitelé jsou díky současným reformám vlády pozitivně naladěni, nicméně chtějí pocítit i jejich dopad ve svém každodenním životě.‘‘

V porovnání s minulými lety došlo k posunu především v oblasti tzv. fast-moving consumer goods (FMCG), pod kterou spadá veškeré rychloobrátkové zboží jako například nápoje a potraviny. Jedním z příkladů může být trh se sušenkami a pečivem, kdy ještě před pár lety spotřebitelé nakupovali to nejlevnější a dnes si neváhají připlatit za prémiové varianty. Očekává se, že trh s FMCG poroste průměrným ročním tempem 14,7% až do roku 2020. Kolem této doby se Indie stane třetím největším spotřebitelským trhem hned za Čínou a Spojenými státy, které s velkou pravděpodobností překoná již během následující dekády.

Pokud se tedy Modímu podaří během jeho funkčního období implementovat dlouho potřebné reformy, Indie by se mohla stát novým hospodářským zázrakem Asie. Demografické trendy a rostoucí disponibilní příjem se jistě odrazí v cenách akcií tamějších společností spotřebitelského zboží. Pro investory hledající diverzifikaci svých portfolií by proto mohly být zajímavé ETF zaměřující se na tento sektor.

Autor: Jan Kaška, David Krejča
www.AuraInvest.cz

Tato zpráva není investičním doporučením. Aura Invest Group s.r.o., vázaný zástupce společnosti Colosseum, a.s., obchodníka s cennými papíry.